Atpūšoties
kādā no bāriem, prātu šad tad mēdz nodarbināt vairāki neatbildēti
jautājumi – piemēram, vai tam jaukajam bārmenim ir draudzene vai: kā
dabūt tās skaistās oficiantes telefona numuru.
Taču, iespējams,
kādreiz var iešauties prātā jautājums arī par pašiem alkoholiskajiem
dzērieniem, kas tiek iepildīti mūsu glāzēs. Tik daudzi dzērieni ir
nosaukti sen aizmirstu kungu un dāmu vārdos.. Vai kāds zina, kas bija
Kapteinis Morgans un Džonijs Vokers? Ticiet vai nē, bet šie personāži
ir kādreiz reāli dzīvojoši cilvēki.
IrLaiks.lv ieskatīsies
populārāko alkoholisko dzērienu, kas nosaukti personu vārdos, izcelsmes
vēsturē, jo bieži vien stāsts, kas ir bijis par pamatu dzēriena
nosaukumam, ir tas, kas liek pircējiem izvēlēties konkrēto dzērienu.
Nākamreiz, kad nolādēsi „sasodīto” Smirnovu (vai pareizāk sakot, pārlieku lielo litrāžu), vismaz zināsi, kam šos lāstus veltī.
Baileys
Uz
katras pudeles jūs atradīsiet parakstu „R&A Bailey”. Tomēr
patiesībā nedz R, nedz A nekad nav eksistējuši. 1970.gadā cilvēki, kas
pārdeva Gilbey’s džinu sāka strādāt pie tā, lai radītu dzērienu, kas
atspoguļotu idealizētu īru mentalitāti.
Viņi nonāca pie krēma
un viskija kombinācijas, taču tam bija vajadzīgs nosaukums. Projekta
komanda pēc darba iemalkoja pinti alus Dublinas krogā ar nosaukumu
„Bailey Pub”. Savukārt komandas Londonas ofisa logi pavēra skatu uz
Bailey Hotel. Vai sagadīšanās? Nē, aprēķins.
Zīmola smadzenes,
Deivids Dands, skatījās uz kompānijas džina pudeli – Gilbey’s gin un
ieraudzīja uz tās kompānijas dibinātāju – brāļu parakstus: W&A
Gilbey. Viņš nomainīja W burtu uz R, un tajā brīdī dzima paraksts
R&A Bailey’s.
Captain Morgan
Kas ir tas „Kapteinis Āķis bez āķa” uz tava iecienītā ruma? Laupītājs, seksuāls varmāka un ar podagru sirgstošs vīrs.
Īstais
Kapteinis Morgans nav izdzēris ne piles šī ruma – šis zīmols tika
ieviests 1983.gadā ASV – tomēr jāpiebilst, ka viņš tiešām nodzērās līdz
nāvei, kad veltīja sevi pirāta dzīvei.
Kapteinis Henrijs
Morgans būvēja pilsētas, spīdzināja vietējos, nolūkā iegūt no viņiem
zeltu, kā arī izvaroja neskaitāmas sievietes 1671.gadā Panamas
izlaupīšanas laikā.
17 gadus vēlāk viņš mira uzburbis no pārmērīgas ruma lietošanas.
Šodien viņa vārdā nosauktais rums ir trešais pārdotākais rums pasaulē aiz Bacardi un Tanduay.
Grey Goose
Cilvēki vēlas maksāt divreiz vairāk par degvīnu? Kas gan to būtu zinājis? Patiesībā Sidnijs Franks zināja.
1996.gadā
viņš nāca klajā ar dzērienu, kas nosaukts Konjakas reģionā, Francijā,
mītoša putna – pelēkās zoss – vārdā: Grey Goose. Un cilvēki šo dzērienu
pirka.
2004.gadā viņš pārdeva zīmolu Bacardi par cenu 2 miljardi
ASV dolāru. Šī bija lielākā summa alkohola biznesā, kas maksāta par
vienu alkoholiskā dzēriena nosaukumu.
Hennesy Tāpat kā šampanietim, arī konjakam pēc likuma jānāk no viena reģiona – Konjakas, Francijā.
Tomēr
lielākā un slavenākā konjaka zīmola dibinātājs bija anglis ar īru
saknēm. Ričards Henesijs sāka 1765.gadā, bet šodien šis ir visvairāk
pārdotais konjaku zīmols pasaulē.
J&B
Nav svarīgi tas, ko tu saki, bet gan – kā tu to saki.
Vispirms
par „J”: Giacomo Justerni pameta Boloņu, Itālijā, lai dotos meklēt
mīlestību. Viņš nomira (neatradis otro sirds pusīti) Londonā, kur sāka
strādāt kā vīna tirgotājs.
Tagad par „B”: Biznesa partneris
Alfred Brooks. Viņi nosauca kompāniju par Justerini & Brooks. Tomēr
tas neskanēja pārāk skanīgi.
Šodien ar daudz angliski skanīgāku nosaukumu „J&B” viņu viskijs ir 5 pārdotākais viskijs pasaulē.
Jack Daniel’s
Vai ievērojāt apostrofu nosaukumā (angliski tas liecina par piederību – Džeka Daniela).
Šis ir Džeka Daniela, dzimuša 1846. vai 1850.gadā Linčburgā, Tenesijas štatā, dzēriens.
Džeks
Daniels sāka destilēt viskiju jau 9 gadu vecumā un jāatzīst – šis arods
viņam gāja no rokas. Viņa vārds izgāja tautās, un 1904.gadā viņš ieguva
zelta medaļu izstādē „World’s Fair”, kas norisinājās Sentlūisā.
Zīmola slava tālāk par reģiona robežām negāja, līdz tā kvalitāti nesāka slavēt daudzas slavenības, tai skaitā Frenks Sinatra.
Pārņemot
Sinatras slavināšanas stafeti arī roka zvaigznēm, Jack Daniel’s
pārdošanas apjomi pieauga no 150 000 kastēm 50.-to gadu sākumā līdz
miljonam 1970.gadā.
Šodien Jack Daniel’s Krievijā tiek piedāvāts
kā „daļa no amerikānisma”, savukārt Indijā – kā „urbāna sarežģīta
izsmalcinātības piliens”.
Jägermeister
Kārtējais
Sidnija Franka veiksmīgais šāviens. Kas kādreiz bija gremošanu
veicinošs līdzeklis pārbarotajiem vācu un amerikāņu vēderiem, tagad ir
kļuvis par sinonīmu trakulīgām ballītēm.
Kad 1985.gadā jaunieši
no koledžas Luiziānā atklāja zīmolu, Frenks redzēja savu iespēju. Viņš
atlasīja „Jägerettes” – vienību, kas sastāvēja no pievilcīgām
sievietēm, kuras pārdeva „šotus” – un dislocēja tās Ņūorleānas bāros.
Tāpat viņš izvietoja plakātus ar saukli „Tik maigs (So Smooth)” – kā ironisku mājienu par produkta salkano aromātu.
Šodien
šis sīvais sīrups, kura nosaukums nāk no vācu valodas un nozīmē „medību
meistars”, ir otrs pārdotākais liķieris pasaulē aiz Baileys.
Johnnie Walker 18.gadsimta
sākumā Briti vēlējās aplikt ar nodokli skotu viskiju. Tā vietā, lai
pakļautos tam, ka briti apliek ar nodokli viņu nacionālo dzērienu,
vietējie ražotāji izvērsa rīcības plānu, kas līdzinās džungļu kokaīna
laboratorijām mūsdienās – viņi ražoja nelielus produkta daudzumus,
slēpa tos un izplatīja, lai tos nenotvertu Britu likuma sargi. Diemžēl
no tā cieta dzēriena kvalitāte.
Džons Vokers, pārtikas preču
veikala īpašnieks no Kilmarnokas prata veiksmīgi miksēt tējas lapas no
dažādiem piegādātājiem un vienā brīdī izdomāja, ka tikpat veiksmīgi
varētu pamēģināt sajaukt dažādus „single-malt” viskijus, kas viņa
veikalā bija pietiekošā daudzumā.
Sacīts – darīts! Turklāt
rezultāts strauji iemantoja popularitāti. Džona Vokera viskijs bija
maigs un tīrs, tomēr nevienu pili no tā viņš nebija pats destilējis.
Šodien Johnnie Walker ir pasaulē pārdotākais viskijs.
Jose Cuervo
Tekila ir dumpīguma dzēriens. Neticat? Pajautājiet jebkuram vecpuišu ballītes dalībniekam.
Tieši
tāds dumpinieks bija Jose Antonio de Cuervo vārdā nosauktais dzēriens,
kurš sāka savu dzīvi, kad Jose Antonio saņēma dāvinājumā zemi no
Spānijas karaļa 1758.gadā.
Kad 19.gadsimta sākumā meksikāņi sāka
cīnīties par brīvību, tekilas spēcinošais efekts – pāris šoti
iedvesmoja pistolēm bruņotos vīrus – nodemonstrēja savu efektu.
Vēlāk – Meksikas revolūcijas laikā – tekila kļuva par „ierakumu dzērienu”.
Šodien
Jose Cuervo ir Meksikas vēstures mantojuma atslēga. Tekila paliek ļaužu
dzēriens: Cuervo ir pasaulē pārdotākā tekila. Arī nākotne izskatās
gaišās krāsās, jo tekilas pārdošanas apjomi pieaug ātrāk kā jebkuram
citam alkoholiskajam dzērienam.
Smirnoff
Brāļi
Smirnovi – Nikolajs un Vladimirs – brūvēja degvīnu caram. Loģisks
iznākums, ka vēlāk boļševiki pārņēma viņu biznesu, nogalināja Nikolaju
un spīdzināja Vladu.
Vlads izglābās un devās uz Franciju, nomainīja sava uzvārda rakstību un atkal sāka ražot degvīnu.
1933.gadā
viņu apciemoja sens draugs no Amerikas, nolūkā aizvest Smirnoff uz ASV.
Degvīna ražotne tika dibināta Bethel, tomēr amerikāņi nebija īpaši
atsaucīgi, dodot priekšroku džinam un viskijam.
Džons Martins
nopirka kompāniju 1939.gadā un saprata vispārējo trakumu pēc
kokteiļiem. Kastes ar šņabi tika piegādātas ar uzrakstu: „baltais
viskijs – bez smaržas un garšas”. Degvīnu ir viegli sajaukt kokteiļos,
viegls pēc garšas un, pielejot kafijai, alkohola dvinga nav jūtama
izelpā. Īsāk sakot, ideāls dzēriens pārtikušajai sabiedrībai, kuri
vēlas ātrāk aizmirst par sauso likumu.
Šodien ASV degvīna tirgus daļa ir 12%.
irlaiks.lv 03.2009
|